Ajankohtaista

Voit seurata Taloushallintoliiton toimialauutisia eri kanavissa. Täältä löydät eri kanavat kätevästi yhdestä paikasta.

Vuoden kirjanpitäjä on Annariina Liljeström Espoosta

Vuoden kirjanpitäjä 2016 –kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna espoolainen Annariina Liljeström. Annariina työskentelee Kirkkonummella Navigator Partners Oy:ssä toimistopäällikkönä. Voittaja julkistetiin Tili- ja veropäivillä Finlandia-talossa.– Olen todella otettu tästä kunniasta, iloitsee Annariina, jonka työkaverit ja asiakkaat tuntevat parhaiten lempinimellä Miiska.– Kirjanpitäjä saa aika harvoin suoraa kiitosta työstään, siksi tämä kilpailu on erityisen tärkeä ja kannustava. Itse saan työssäni eniten virtaa siitä, kun asiakas on tyytyväinen, toteaa Annariina.Vuoden kirjanpitäjä –kilpailun tavoitteena on nostaa parrasvaloihin maan parhaita kirjanpidon taitajia. Kirjanpitäjän työnkuva on laajentunut huomattavasti siitä, millaiseksi työ monesti kuvitellaan.–  Kaikissa työyhteisöissä, joissa olen ollut, kirjanpitäjät ovat olleet jotain aivan muuta kuin kasa hiljaisia harmaavarpusia tiukoissa nutturoissa, sanoo Annariina Liljeström.– Haluaisin kertoa erityisesti nuorille, ettei kirjanpitäjän työ ole yksinäistä tylsää puurtamista, vaikka niin usein kuvitellaan. Päivät ovat todella vaihtelevia ja erilaisia haastavia asiakaspalvelutehtäviä riittää. Koko ajan on uutta opittavaa, eikä siinä mielessä ole koskaan valmis, sanoo Annariina.Vuoden kirjanpitäjä kiertää mm. kouluissa kertomassa alan työmahdollisuuksista ja uudistamassa mielikuvia kirjanpidosta ja tilitoimistotyöstä.Kilpailun järjestää Suomen Taloushallintoliitto ry. Kilpailun pääyhteistyökumppani on KPMG, joka lahjoitti voittajalle 2000 euron matkalahjakortin. Vuoden kirjanpitäjä -kilpailu järjestettiin nyt neljännen kerran. Lue lisää >>

Pienen tilitoimiston ohjelmistovalinta

Hannele Ylikopsan opinnäytetyö Oulun ammattikorkeakouluun oli laatia opas pienelle, aloittavalle 1-2 työntekijän tilitoimistolle taloushallinnon ohjelmiston valintaan. Taloushallinnon ohjelmisto on tilitoimiston tärkein työkalu, joten sen valinnalla on suuri vaikutus tilitoimiston toimintaan. Ohjelmistoja on paljon tarjolla, ja vaatimusmäärittely valintaprosessin alussa voi olla vaikeaa. Oppaan tarkoituksena on toimia apuna ohjelmistonvalintaprosessissa.Opinnäytetyön tuloksena havaitaan, että pienen tilitoimiston asiakaskunta koostuu pääasiassa pienistä yrityksistä. Pieneltä tilitoimistolta ostetaan pääasiassa vain ydinpalveluita, lisäpalveluiden tarve pienen tilitoimiston asiakaskunnalla on vähäistä. Sähköinen taloushallinto on tilitoimistoalan tulevaisuutta. Pienenkin tilitoimiston on hyvä pysyä alansa kehityksessä mukana ja ottaa sähköisen taloushallinnon mahdollisuus huomioon myös ohjelmiston valintaa tehdessään.Ohjelmiston valinta kannattaa tehdä tarkasti ja kiireettä. Ohjelmistoa valittaessa on otettava huomioon tilitoimiston koko ja tulevaisuuden suunnitelmat, asiakkaiden tarpeet, tilitoimistossa käytössä oleva tietotekniikan tuntemus ja ohjelmiston käyttöön ottoon ja ylläpitoon liittyvät kustannukset. Kustannusten laskeminen voi olla vaikeaa, sillä joidenkin ohjelmistojen tarjoukset koettiin tutkimusaineistossa epäselviksi. Ohjelmistovaihtoehtoihin kannattaa tutustua kunnolla ja vertailla käyttäjäkokemuksia. Ohjelmistovalinta on pitkä prosessi, mutta kun se tehdään huolella, saadaan käyttöön käyttöominaisuuksiltaan mahdollisimman hyvä ohjelma. Hyvin toimivalla ja luotettavalla ohjelmalla työskentely on joustavaa ja nopeaa. Hyvä taloushallinnon ohjelma mahdollistaa hyvän asiakaspalvelun.Lue koko opinnäytetyö »