FK: nuorten talousosaaminen rapautumassa

Finanssialan Keskusliiton uutiskirje: Opintolainavaikeudet kasautuvat ammattikoululaisille - talousopetusta lisättävä

Nuorten lisääntyvä maksuhäiriöiden määrä kertoo talousosaamisen rapautumisesta. Kaikilla koulutusasteilla olisi ehdottoman tärkeää ottaa talousopetus huomioon. Tänä keväänä siihen on mahdollisuus peruskoulun, lukion ja ammattikoulujen osalta, kun niiden opetussuunnitelmia tai tutkintojärjestelmiä uudistetaan.

Ammattikoulujen osalta alkaa olla viimeiset hetket vaikuttaa siihen, minkä verran niissä opetetaan talousasioita. Siellä myös hätä on suurin, ja se tuntuu suoraan valtion kukkarolla.

”Vuonna 2012 valtio maksoi 22 miljoonaa euroa opintolainojen takausvastuita, eli siis niiden henkilöiden opintolainoja, jotka eivät olleet selvinneet opintolainansa lyhennyksistä. Näistä lainansa hoitamatta jättäneistä peräti 64 prosenttia oli entisiä ammatillisten oppilaitosten opiskelijoita”, kertoo Finanssialan Keskusliiton tutkimuspäällikkö Tarja Kallonen.

Lue koko artikkeli »